dijous, 12 d’abril del 2018

Zuriza - Quimboa Baixo - Fuente de los Clérigos

Desnivell: D+ / D- : 967/
Dificultat: S2

La sortida de diumenge comença ben entrada la tarda de dissabte. Ha caigut molta neu i tenim present que el perill d’allaus serà elevat (4). Per sort, amb el curset de Nivologia STA1 tenim els coneixements necessaris per avaluar bé la sortida. Us recomanem aquest curs de l’ACNA.

Després de mirar ressenyes i el mapa de la zona. Decidim que el nostre objectiu serà el Quimboa Baixo des de Zuriza. Un cop arribem al cim, podrem analitzar l’estat de la neu in situ i prendre la decisió de baixar en direcció al Refugio de Gamueta, continuar fins al Quimboa Alto o desfer camí.

En Marti foquejant amb unes vistes espectaculars de la Sierra d'Alano

Sol i neu pols des del camping de ZurizA

Sol i neu pols però un risc elevat d’allaus, especialment avançat el dia per fusió de la neu recent caiguda. Amb aquests tres ingredients sortim a la muntanya. Comprovem que tots els dispositius ARVA funcionen i deixem Zuriza enrere. Ens endinsem per una fageda jove i densa plena de neu pols. L’espectacle visual es indescriptible.

Abans de comerçar l'activitat fem un test dels equips ARVA

Anem seguint els camins d’estiu fins que sortim dalt del bosc on ja som al llarg llom que ens portarà fins al Quimboa Baixo. La pujada no és molt forta però sí llarga. Malgrat tot, es fa curta gràcies a les espectaculars vistes que tenim de tota la vall.  Aprofitem per fer moltes fotografies i admirar el paisatge.

La pujada pel bosc és espectacular

Un cop arribats al cim, decidim fer la ruta circular i anar a buscar el refugi de Gamueta que tenim a vista, però evitem continuar fins el Quimboa Alto per evitar les hores de més calor. La pala del Quimboa Baixo (30º, 150 m) es deixa fer sense cap problema amb una neu correcte que alguns trams està gelada. Un cop baix, tornem a posar pells per remuntar una petita pujada fins arribar a l’entrada d’un “tubo” que analitzem bé. No té molt desnivell, no hi desemboquen grans vessants i la inclinació és sempre baixa (~20º), però comença a ser tard i la calor es va notant.

Tot l'equip camí del Quimboa Baixo

Arribats al cims, toca menjar i decidir per on baixem

La pala del Quimboa Baixo trams amb bona neu i alguna part gelada

Anem baixant fins a un punt on creuem dos pales orientades al sud en diagonal per anar a buscar el refugi. En Pau va guiant amb el mapa i no fallem. Arribem a una cara nord on sabem que hi ha d’haver una manera per baixar perquè ho hem llegit. Aquí parlem de les diferents opcions que tenim. En Pau acaba trobant la canaleta de baixada (~40º, 50 m) on gaudim d’una bona neu pols.

La calor i l’elevat risc d’allaus ens va fer ser molt curosos amb les lectures de mapes i les cares on estàvem esquiant en tot moment. Vam veure algunes purgues però vam poder trobar bé un recorregut segur.
Espectaculars vistes durant la baixada

Anem fent baixades fins arribar al Bosc del Barranco de Gamueta que ens portarà fins a la Fuente de los Clérigos on finalitza la nostra aventura. En Pau fa autostop fins Zuriza on tenim la furgoneta.

Així d'espectacular estava el Camping de Zuriza a la sortida

Comentari de l’autor: Aquesta sortida va poder ser programada gràcies al curs STA1 de l’ACNA. Sense el coneixements adquirits amb aquest curset les decisions preses pel grup no haguessin pogut ser tant raonades.

També vull afegir que la confiança i la sinceritat que hi ha entre els membres del grup va fer possible que tothom pogués exposar lliurement tots els dubtes que van sorgir abans i durant la sortida. Es van resoldre perfectament i sempre pensant en el què era millor pel grup. És un privilegi poder sortir amb amics de veritat a la muntanya.

A la tarda vam fer una cervesa mentre vam posar sobre la taula les coses a millorar i com havia vist tothom la sortida. La sinceritat és un dels valors de la muntanya!